24 Mayıs 2013 Cuma
Milyon 'euro'luk kalem kimin olacak?
"ONUR DUYUYORUZ"
Milyon 'euro'luk kalem kimin olacak? Ürettiği lüks kalemlerle ünlenen İtalyan Aurora, 1 milyon euro'luk meşhur kalemiyle ...
Salyangozda, 9 milyon euroluk pirlanta..
Ünlü giyim markası Louis Vuitton LVMH ilk kez bir mücevher mağazası açtı. Fransa'nın başkenti Paris'te açılan mağazada, bu lüks marka için özel olarak tasarlanan mücevherler sergilendi. Tasarımlar arasındaki en ilginç parçaysa şüphesiz 9 milyon euro değerindeki bu salyangozlu pırlanta oldu. 30 karat pırlanta, salyangozun üzerinde tüm ihtişamıyla gelenleri büyülerken, Fransız LVMH için hazırlanan kolye ve bilezikten oluşan koleksiyonun diğer parçaları da göz kamaştırdı. Mağazada bir mücevher atölyesi de bulunuyor.
SABAH GAZETESİ
Ünlü giyim markası Louis Vuitton LVMH ilk kez bir mücevher mağazası açtı. Fransa'nın başkenti Paris'te açılan mağazada, bu lüks ...
Dunya degerli mucevherat ticaret hacmi
DÜNYA TİCARETİ
Dünya değerli mücevherat ticaret hacmi 2005 yılında 2004 yılına göre %5.5 artarak 53.5
milyar dolar seviyesinde gerçekleşmiştir. 2005 yılı Dünya değerli mücevherat ithalatı 24.4
milyar dolar, Dünya değerli Mücevherat ihracatı ise 29.1 milyar dolardır.
Dünya Altın Konseyinin (www.gold.org) Altın Mücevherat Sektörü hakkındaki 2007 yılı
tahminleri olumlu yöndedir, ancak Dünya Altın piyasalarında oluşabilecek aşırı fiyat
istikrarsızlığının talebi azaltabilme riski de göz önünde bulundurulmalıdır.
Dünya Değerli Mücevherat İhracatının Ülkelere göre dağılımı 2005(*)
Ülkeler Değer (Milyon Dolar) Pay (%)
İtalya 4,246 14,6
Hindistan 3,357 11,5
A.B.D. 3,160 10,9
Hong Kong 2,640 9,1
İsviçre 2,383 8,2
İngiltere 2,336 8,0
Çin 1,762 6,1
Tayland 1,176 4,0
Türkiye 1,127 3,9
Fransa 940 3,2
Malezya 920 3,2
Almanya 660 2,3
Singapur 523 1,8
Meksika 367 1,3
DİĞERLERİ 3,512 12,1
TOPLAM 29,113 100
Kaynak: Trademap, ITC
(*) Altın mücevherat dünya ihracatı istatistikleri tek başına verilmediği için, altın
mücevherat dahil, gümüş mücevherat hariç olmak üzere, tüm değerli metallerden yapılan
mücevherat ihracat istatistikleri alınmıştır. Bununla beraber, altın mücevherat dünya
değerli mücevherat ihracatının en büyük kısmını oluşturmaktadır.
Bu verilere göre, Türkiye dünya değerli mücevherat ihracatında 9. sırada yer almaktadır.
Dünya Değerli Mücevherat İthalatının Ülkelere göre dağılımı (2005) (*)
Ülkeler Değer (Milyon Dolar) Pay (%)
A.B.D. 7,000 29
İngiltere 3,044 12
Bir. Arap Emir. 2,201 9
Hong Kong 1,938 8
İsviçre 1,411 6© İGEME İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi, 2005 7
Japonya 1,168 5
Singapur 970 4
Fransa 863 4
Almanya 517 2
İtalya 469 2
Kanada 318 1
Avustralya 298 1
İspanya 282 1
Meksika 269 1
Hindistan 266 1
Hollanda 202 1
İsrail 194 1
Türkiye 190 1
Tayland 160 1
DİĞERLERİ 1,792 7
TOPLAM 24,473 100
Kaynak: Trademap, ITC
(*) Altın mücevherat dünya ihracatı istatistikleri tek başına verilmediği için, altın
mücevherat dâhil, gümüş mücevherat hariç olmak üzere, tüm değerli metallerden yapılan
mücevherat ihracat istatistikleri alınmıştır. Bununla beraber, altın mücevherat dünya
değerli mücevherat ithalatının en büyük kısmını oluşturmaktadır.
© İGEME İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi, 2005
DÜNYA TİCARETİ Dünya değerli mücevherat ticaret hacmi 2005 yılında 2004 yılına göre %5.5 artarak 53.5 milyar dolar seviyesinde gerçek...
Turkiye Altin Mucevherat İhracati
Altın Mücevherat sektörü ile ilgili yerel ve uluslararası yayınlar bulunmaktadır. Türkiye’de
sektör ile ilgili yerel yayın İstanbul Kuyumcular odası tarafından çıkarılan Gold News adlı
süreli yayındır. Sektör ile ilgili uluslararası yayınlar ise Gold Inspirations Magazine, Gold
Bulletin, Gold Industry Profile isimli yayınlardır.
Türkiye Altın Mücevherat İhracatı (1993–2006)
Birim: Milyon Dolar
1993 23.6
1994 44.2
1995 55.4
1996 109.2
1997 160.7
1998 207 .2
1999 285.2
2000 384.2
2001 430.7
2002 567.5
2003 707.8
2004 931.9
2005 1127.9
2006 1031.4
Kaynak: Dış Ticaret Müsteşarlığı
Türkiye Altın Mücevherat İhracatının Ülkelere Göre Dağılımı (2006)
Birim: Milyon Dolar
ABD 288.3
BAE 177.9
İtalya 60.7
Almanya 53.2
Rusya Federasyonu 43.5
İspanya 41.5
İsrail 36.5
Polonya 29.2
Letonya 25.0
İngiltere 23.0Litvanya 22.9
Libya 21.9
Kırgızistan 21.7
Kazakistan 13.5
HongKong 11.9
Cezayir 11.8
Kanada 10.6
Romanya 10.5
Çek Cumhuriyeti 9.1
Fransa 9.1
Avustralya 8.2
Hırvatistan 8.0
Estonya 7.0
Hollanda 6.6
Diğerleri 79.4
TOTAL 1,031.4
Kaynak: Dış Ticaret Müsteşarlığı
Altın Mücevherat sektörü ile ilgili yerel ve uluslararası yayınlar bulunmaktadır. Türkiye’de sektör ile ilgili yerel yayın İstanbul Ku...
Turk altin mucevherat
ALTIN MÜCEVHERAT
Türk altın mücevherat üretim geleneği çok eskilere dayanmaktadır. Anadolu'da yaşamış
olan tüm uygarlıklar dini ve estetik amaçlı olmak üzere pek çok takı yaratmıştır. Anadolu'da
hüküm sürmüş olan Hititler, Urartular, Frigyalılar, İyonyalılar, Lidyalılar, Romalılar,
Bizanslılar, Selçuklular ve Osmanlılar, hepsi kendi takı sitillerini geliştirmiştir.
Pek çok değişik mücevherat tarzı arasında, en önemli mücevherat stilini Anadolu'ya
getirenler Selçuklular olmuştur. Türk mücevherat tekniği üzerindeki etkileri, Orta Asya
çıkışlı olan Türkmen mücevheratı ile kendini göstermektedir.
Bu mücevherat halen Türkmen göçebe kabileleri tarafından üretilmekte ve
kullanılmaktadır. Bu takılar, geleneksel aletlerle üretilmesine karşın, mükemmel işçilikleri
açısından modern teknoloji ile boy ölçüşebilecek niteliktedir. Gümüş ve altının yanında,
renkli taşlar ve sembolik anlamları olan cam objelerin de kullanıldığı bu mücevherat hala
Türkiye'de üretilmekte ve kullanılmaktadır. Geçmişte kullanılan üretim teknolojisi, ham
madde ve formlar günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. Bu mücevheratın taşıdığı
sosyal, ekonomik ve antropolojik mesajlar bugün için de geçerlidir.
Osmanlı İmparatorluğu'nun büyümesi ve refaha ulaşması ile birlikte takı sanatı İstanbul'da
önem kazanmıştır. Muhteşem Süleyman'ın saltanatı sırasında İstanbul dünyanın en önemli
mücevherat merkezleri arasına girmiştir. Bu dönemde İstanbul'da mücevherat fuarlarının
düzenlendiği tarihi kaynaklarda belirtmektedir.
Bugün Türk mücevherat sanayii modern tasarım ve teknolojilerle birleşmiş, zengin kültürel
bir mirası yansıtmaktadır.
Hazırlayan
Banu Bektaş 2007 T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
ALTIN MÜCEVHERAT Türk altın mücevherat üretim geleneği çok eskilere dayanmaktadır. Anadolu'da yaşamış olan tüm uygarlıkl...
ABD'de en cekici mucevher urun gruplari pirlanta...
TURQUALITY®,-En çekici ürün grupları pırlanta
nişan yüzükleri ve diğer evlilik
mücevherleri, küpeler, üç taşlı/üç
renkli yüzükler, tek taşlar,
pandantifler ve saatler. Bu
ürünlerin sadece mağaza satışları
50 milyar ABD Dolarına
yaklaşıyor.(2006-AC Nielsen)
Bu ürünler her kadının olmazsa
olmazı, dolayısıyla tanımları
gereği bir cazibeye sahipler.
Tercih Edilen Malzemeler
ABD’de pırlantalar (özellikle yuvarlak, doğal renkli, beyaz veya
sarı) açık arayla en çok tercih edilen değerli taş çünkü prestijli
olduklarına, sonsuzluğu, romantizmi ve başarıyı temsil ettiklerine
inanılıyor. %30-40 daha ucuz olan sentetik pırlantalara karşı bir
direnç yok. Genel olarak 2005’te 30 milyar, geçen 20 yılda 500
milyar ABD Doları pırlanta mücevher satışı gerçekleşti.
pırlantaların ardından önce zümrüt, yakut ve safir (safir nişan
yüzüklerinde pırlantanın altına “yansıma“ olarak ekleniyor) gibi
diğer renkli taşlar, sonra da tanzanit, mavi topaz, siyah opal veya
sitrin (sarı kuvars) gibi nispeten nadir taşlar geliyor. Renk odaklı
yeni moda akımları yüzünden renkli taşlar gözde.
İnci mücevher (ama inci kolyeler değil) bugün için popüler değil
ama gelecek sezonlarda yeniden moda olması bekleniyor.
Metallerden beyaz altın, pırlantaya sarı altından daha güzel bir
parlaklık verdiğinden en çok tercih edilen malzeme. Ardından sarı
altın ve platin geliyor. Gümüş ve alternatif metallerse (paladyum,
titanyum veya çelik) ancak onlardan sonra geliyor. Son yıllarda,
büyük ölçüde Platin Loncası’nın çabaları sayesinde platine olan
talep artıyor.
ABD’de altında standart tercih 14 ayar. 18 ayar altınla yapılmış ürünler üst sınıf kategoride aranıyor
ancak genel olarak Avrupa’ya göre daha az. Platinin kalitesini değerlendirmek için de aynı standartlar
kullanılıyor. Tüm metal ürünler damgalanarak standartları belirtiliyor.
Elmaslar, farklı laboratuvarların geliştirdiği üçüncü parti derecelendirme sistemleri ile sınıflandırılıyor.
Gözde standartlardan bazıları GIA (Gemological Institute of America) (Amerika Değerli Taş Bilimi
Enstitüsü) derecelendirme sistemi, American Gem Society (Amerikan Değerli Taş Derneği) ışığı kırma
standartları, GCAL’ın (GEM Certification and Assurance Lab) (Değerli Taş Sertifika ve Teminat
Laboratuvarı) Source Veritas tasdik standartları ve IGI’nin (International Gemological Institute) (Uluslar
arası Değerli Taş Bilimi Enstitüsü) sertifika standartları.
Elmas alan amatör alıcılar sıklıkla pırlantanın 4 ası ; 4C, 5C
olarak adlandırılan basit bir kural setine başvurur:
- Kesim (parlaklık),
- berraklık (leke veya kusur sayısı),
- renk (renksiz elmaslar tercih edilir), ve
- karat ağırlığı (yarım karat makuldür, ama 1 veya 2 karatın daha yüksek statüsü vardır).
Kimileri buna 5. ası da ekliyor; sertifika veya profesyonel derecelendirme
raporları. Farklı kanallardan satılan elmasların meşru olarak kıyaslanmasını sağlayan bu derecelendirme
standartları ABD’de son derece önemli bir tüketici aracıdır. Temel ilke olarak ¾ karatın üzerindeki her
pırlantanın bir tür sertifikası vardır.
Gümüş için yaygın standart som gümüştür (0,925 ayar).
Genel olarak kalite çok önemli ve kuyumcular, bijuteri segmentinde bile (örneğin plastik yerine cam
boncuklar) mümkün olduğunca iyi malzeme kullanmaya çalışıyor.
KAYNAK: Confidential & Proprietary ● Copyright © 2006 ACNielsen ● a VNU business
TURQUALITY ®,- En çekici ürün grupları pırlanta nişan yüzükleri ve diğer evlilik mücevherleri, küpeler, üç taşlı/üç renkli yüzükler...
Amerikan Mücevher Ürünlerinin Dağıtım Kanalları
Girisimçiler için satış kanalları en önemli noktalardan bir tanesidir. P'S Sarraf Grubu olarak Turquality-AC Nielsen araştırma çalışmasını kısmi alıntı olarak bilginize sunarız.
Amerikan Mücevher Ürünlerinin Dağıtım Kanalları
Bir diğer yaklaşım da kuyum ürünlerini farklı dağıtım kanallarına göre
segmentlere ayırmak:
• Bağımsız kuyumcular
• Küresel markalar (Harry Winston, Tiffany, Cartier, Van Cleef & Arpels, Chanel,
Bvlgari, Buccellati, Graff)
• Büyük alışveriş zincirleri (Zales, Sterling, Helzberg, Fred Meyer, Samuels, Gordon’s
Jewelers, Littman Jewelers, Finlay Jewelers, Kay Jewelers)
• Çok katlı mağazalar
• Üst sınıf (Neiman Marcus, Saks, Bergdorf Goodman, Nordstrom’s)
• Alt sınıf (Macy’s, JCPenney, Kohl’s, Federated Stores, May Company,
Bloomingdale’s)
• Televizyondaki alışveriş kanalları (Home Shopping Network, QVC, Shop NBC),
postayla dağıtılan kataloglar ve İnternet perakendecileri (Blue Nile, Ice, Red
Envelope)
• İndirim mağazaları (Wal-Mart, Target)
• Toptan satış kulüpleri (Costco, BJ’s, Sam’s Club)
• Diğer: rehinciler, antika mağazaları ve müzayedeler
KAYNAK :TURQUALITY®,
Girisimçiler için satış kanalları en önemli noktalardan bir tanesidir. P'S Sarraf Grubu olarak Turquality-AC Nielsen araştırma çalışma...
Mucevher sektorune Amerikan yaklasim, segmentasyon, hedef kitle
Turquality/AC Nielsen-ABD kuyum sektöründe çok sayıda segmentasyon yaklaşımı var. En yaygın
yaklaşım ürünleri şu şekilde kategorize ediyor:
• Evlilik Mücevheratı: (nişan yüzükleri, alyanslar, yıldönümü mücevherleri) Frederick
Goldman’ın Keepsake ve ArtCarved markaları, Glenn ve Susan Rothman’ın Hearts
on Fire markası ve Kay Jewelers gibi markalar.
• Moda Mücevherat: David Yurman, De Beers, Roberto Coin, ve John Hardy gibi köklü
markalar ile Doris Panos, Tacori ve Elizabeth Rand gibi daha küçük, niş markalar.
Moda mücevheratın içinde çok sayıda alt grup bulunuyor:
• Tek Taşlar (tek taşı olan mücevherler), “Sevginin Yolculuğu” Mücevherleri (bir ilişkide
sevginin gelişmesini temsil eden çok sayıda taşı olan mücevherler), and Üç Taşlı
Mücevherler (geçmiş, bugün ve geleceği temsil eder).
• İşlevsel kategoriler; küpeler, pandantifler, halhallar, bilezikler, kolyeler, broşlar, iğneler ve
aksesuarlar (örneğin taçlar).
• Tasarımcı koleksiyonları ve seri üretimler.
• Erkek Mücevherleri (ağırlıklı olarak kol düğmeleri, düz yüzükler ve metal veya deri
aksesuarlar) ve Kadın Mücevherleri.
• Dini Mücevherler (haç ve kalp gibi sembollerin kullanıldığı parçalar) ve sadece dekoratif olan
mücevherler.
• Bijuteri: Baz metaller, cam, plastik ve sentetik taşlar gibi daha az değerli
malzemelerden yapılır. Bu kategori de iki gruba ayrılabilir:
• Yaşa göre: Çocuklar (6 yaş altı), ergenler (7-12 yaş), gençler (13-25 yaş), genç yetişkin
pazarı (25 yaş üstü). Diğer yandan gerçek mücevher asla yaşa göre kategorize edilmiyor ve
moda akımlarını takip etmiyor.
• Cinsiyete göre: Kadın ve erkek.
KAYNAK :TURQUALITY- Confidential & Proprietary ● Copyright © 2006 ACNielsen ● a VNU business
Turquality/AC Nielsen-ABD kuyum sektöründe çok sayıda segmentasyon yaklaşımı var. En yaygın yaklaşım ürünleri şu şekilde kategorize ed...
23 Mayıs 2013 Perşembe
Taki Tasarimi Mezunu Ne Is Yapar?
Takı Tasarımı Mezunu Ne İş Yapar
• Günün beğenilerine göre tasarımlar yapar
• Kuyumculukta “marka ülke” olmamızı katkıda bulunur
• Kuyum sektöründe kullanılan makineleri tanır ve bilir
• Mücevher yapımını bilir
• Dünyada hangi ülkelere ne tür tasarımların saƨ lacağını bilir
• Bilgisayarda üç boyutlu çizimler yapar
• Makineleri Kullanır.
• Teknolojiyi ve yenilikleri takip eder
• Değerli madenleri tanır, nasıl işleneceğini bilir
• Değerli Taşları tanır, taş kesim işlemlerini bilir
• Değerli taşların özelliklerini bilir
• Bitmiş ürünlerin kalite kontrollerini yapar
Takı Tasarımı Mezunu Ne İş Yapar • Günün beğenilerine göre tasarımlar yapar • Kuyumculukta “marka ülke” olmamızı katkıda bulunur •...
pirlantasarrafi- Sevan Bicakci's Mucevher Koleksiyonu
Sevan Bicakci's Mücevher Koleksiyonu -Sevan Biçakçi's extraordinary jewels
Mucevher Tasarımı ve Yaratici Akım Profili
Yaratıcı Kapasite ve Yeni Tasarımcı Profili
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN -Mücevher tasarımı, her ne kadar geniş bir hayal gücü ve yaratıcılık gerektirse de, fikir
ürüne dönüştüğünde ticari bir niteliğe bürünerek piyasada satılan bir meta haline
gelmektedir. Mücevher tasarlayan kişi, Meltem Kurtulan’ın deyişi ile,
“…bir ürünün doğmasına aracılık eden, ekonomik değer, ergonomi ve
satılabilirlik ölçütlerini doğru birleştiren, bunun yanında özgünlüğü elden
bırakmayan kişidir; bu nedenle sanatçı kadar özgür değildir. Kendi istediğinden
çok, alıcının istemesi olası ürünü yaratmak durumunda olan kişidir…”
(Kurtulan, 2010: 92).
Dolayısıyla kuyumculuk bir sanat değil, zenaattir. Bu çerçeveden ele alındığında,
kuyumculuk sektöründe üretim ölçeği, tasarımcının kendisi ile tasarladığı ürün arasındaki
ilişkinin düzeyini ve yaratıcılığının sınırlarını belirleyen en temel faktör olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Şekil 5 bu araştırma kapsamında üretici firmalar ile yapılan yüzyüze görüşmelerden yola
çıkılarak İstanbul’da üretim ölçeğine ve yaratılan tasarımın marka gücüne bağlı olarak
oluşturulmuş bir tasarım tipolojisini göstermektedir. Bu tipolojide üretim ölçeğine ilişkin
yelpazenin bir ucunda “butik” olarak da adlandırılan, tek ve özgün ürünler yer alırken,
yelpazenin diğer ucunda seri üretime uygun tasarımlar bulunmaktadır. Bu iki kategorinin
arasında kalan tasarımları ise sınırlı sayıda veya siparişler doğrultusunda hazırlanan
tasarımlar olarak adlandırabiliriz. Bu üç grup tasarımın marka gücüne göre bir
değerlendirme yapıldığında ise marka gücü yüksek ve düşük olmak üzere iki alt
kategorinin olduğunu, dolayısıyla İstanbul kuyumculuk sektöründe, kabaca altı farklı
tasarım sürecinin bulunduğunu söyleyebiliriz.
Buna göre butik tasarım, genellikle tasarımcının ürünü tasarlamakla kalmayıp aynı
zamanda onu ürettiği, deyim yerindeyse yarattığı tasarım ile “bütünleştiği” bir sürece işaret
etmektedir. Butik tasarımlar seri üretime yönelik tasarımlar ile karşılaştırılamayacak kadar
uzun bir ürün ömrüne sahiptir; modası kolay kolay geçmez, tersine yıllar geçtikçe
klasiklaşir. Emek yoğun bir üretim sürecinin sonunda ortaya çıkan butik mücevherlerin,
kullanılan malzemenin ve el işçiliğinin doğası gereği, aynısının bir kez daha yapılması ve
çoğaltılması mümkün değildir. Bu yönüyle tasarımcısının elinden çıkan butik tasarımın
piyasa değeri, kullanılan madenin veya taşın değerinin çok üzerine çıkmakta, dolayısıyla 14
bu sürecin sonunda ürün başına yüksek bir katma değer elde edilmektedir. Ancak her butik
tasarımın aynı ölçüde piyasa ile buluşabildiğini söylemek mümkün değildir. Zaten sınırlı
bir alıcı kitlesi bulunan butik mücevher, tasarımcısının marka gücü oranında kendi içinde
ikiye ayrılmaktadır. Marka gücü düşük (veya henüz yeterince güçlenmemiş) olan
tasarımlar genellikle bağımsız çalışan mücevher tasarımcıları tarafından geliştirilirken,
marka gücü yüksek butik mücevherlerin sektörde ün yapmış az sayıda kuyumcu elinden
çıktığını ve bu kuyumcuların pek çoğunun kendi firmalarına sahip olduklarını
görmekteyiz
İstanbul Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi Envanteri 2010
İstanbul’da Kültür Ekonomisini Döndüren Çarklardan biri:
MÜCEVHER TASARIMI VE
KUYUMCULUK
Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri
Sektörel Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN
Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi
Seri üretime yönelik “konfeksiyon tasarım” süreci ise, butik üretimin aksine, genellikle
büyük ölçekli fabrikalarda üretilen ürünleri içermektedir. Burada temel amaç, farklı gelir
düzeylerinden oluşan geniş bir yelpazenin taleplerine, alım güçlerine ve beyenilerine
yönelik çeşitli alt kategorilerde ürünler üretmek ve kuyumu geniş kitleler tarafından satın
alınabilir bir meta haline getirmektir. Konfeksiyon mücevherler, büyük firmalar için
çalışan tasarımcılar ve tasarım ekipleri tarafından hazırlanmakta, ortaya çıkan iki boyutlu
çizimler bilgisayar yardımı ile kalıbı çıkartılarak kitle üretimine hazır hale getirilmektedir.
Üretim tamamen makineler ile gerçekleştirilebileceği gibi, tasarımın özelliğine göre el
emeğinin kullanıldığı bir üretim bandı ile de yapılabilmektedir. Pres ve döküm olmak
üzere iki temel tekniğin kullanıldığı kitlesel mücevher üretiminde tasarımların ömrü kalıp
maliyetine göre altı ay ile iki yıl arasında değişmektedir12. Bu süreçte önemli olan,
tasarımcının ürün ile olan ilişkisidir; konfeksiyon üretimde tasarımcının rolü, çoğunlukla
çizimleri oluşturmanın ötesine geçememekte, bir başka anlatımla ürün tasarımcının
“elinden çıkmamaktadır”. Diğer taraftan, tasarımcılar firma yönetimi tarafından belirlenen
fiyat aralıklarına ve piyasa eğilimlerine uymak durumundadırlar. Mücevher
tasarımcısından kısa süre içerisinde çok sayıda ürün tasarlaması beklenmekte, dolayısıyla
Döküm ürünlerin kalıp maliyeti yaklaşık 500 dolarken, pres ürünlerin kalıp mailyeti 3000 dolara kadar
çıkabilmektedir.
tasarımcının
hareket alanı oldukça kısıtlanmaktadır. Sonuç olarak ortaya, geniş bir
piyasaya hitap eden ve çoğunlukla düşük gramajlı takılar çıkmaktadır.
Sektörde bir başka tasarım süreci ise, çok sayıda küçük ve orta ölçekli atölye tarafından
gerçekleştirilen sipariş esaslı kitle üretimine yöneliktir. Taklit tasarım olarak
adlandırabileceğimiz bu üretim biçimi, alınan siparişin büyüklüğüne göre bir üründen çok
sayıda kopya üretmeye temellenmektedir. Bu grupta yer alan firmalar, piyasada “tutulan”
tasarımların çok benzerlerini üretip çeşitli toptan ve perakendecilere satabildikleri gibi,
büyük ölçekli firmaların siparişleri doğrultusunda düşük katma değerli ara mamül (montür)
veya nihai ürün de üretebilmektedirler. Çoğunlukla varoş kökenli ailelerden yetişen ve
mesleki donanımlarını genç yaşta içine girdikleri sektörde usta-çırak ilişkisi yolu ile elde
etmiş “alaylı” ustalara ait bu atölyeler kendi özgün tasarımlarını oluşturacak yaratıcı
kapasiteden yoksundurlar. Buna karşılık mevcut bir tasarımı büyük bir ustalıkla taklit
edebilecek beceriye, dinamizme ve girişimci ruha sahiptirler. Bu yönüyle bu grupta yer
alan atölyeler piyasada bir marka olarak değil, ancak fiyat, güvenilirlik, teslimat süresi ve
kalite açısından rekabet edebilmektedir.
İşporta tasarım, konfeksiyon ile taklit mücevher üretimine dışarıdan destek olan
(çoğunlukla okullu) tasarımcıları kapsamaktadır. Bu tasarımcılar herhangi bir nihai ürün
veya prototip üretmeksizin, genellikle sadece hazırladıkları çizimleri üreticilerin
beyenisine sunarlar. Bu grupta yer alan tasarımcılar, çoğunlukla herhangi bir markaya
sahip olmayan ve genellikle evden çalışan, bağımsız kişilerden oluşabileceği gibi,
kendilerine ait bir firma üzerinden düzenli olarak firmalara tasarım da çizebilmektedirler.
İşporta tasarımcılar, çeşitli açılardan bir ölçüde bağımsız butik tasarımcılara benzese de,
yapılan tasarımın niteliği bu grubu butik tasarımcıdan ayırır; yapılan iş çoğunlukla kitlesel
üretime yöneliktir.
Son kategoride ise butik tasarımcılar kadar yaratıcı kapasitesiye ve geniş bir rekabetçi
vizyona sahip olan “ayrıcalıklı tasarımcılar” gelmektedir. Bu grup, genellikle sipariş esaslı
kitle üretimine yönelik çalışan, ancak taklit tasarımcılardan farklı olarak, kendi özgün
tasarımlarını yaratabilen ve bu tasarımları bünyelerinde barındırdıkları nitelikli sadekarlar
ile kusursuz bir biçimde ürüne dönüştürebilen orta ölçekli atölyelerden oluşmaktadır.
Burada kritik olan nokta tasarımcının en az butik tasarımda olduğu kadar işin mutfak
kısmını da çok iyi bilmesi, diğer bir deyişle üretim ile tasarım arasındaki mesafeyi
kısaltabilmesidir. Alaylı, okullu ve/veya bu sektöre sonradan ilgi duyarak kendi kendilerini
yetiştirmiş tasarımcıları bünyesinde barındıran bu firmalar, kendi markalarıyla ihracat
yapabilme becerisine ulaşmış ve markalarının gücünü korumak için niş pazarlara yönelik
sınırlı sayıda ürünler üretmeyi temel strateji olarak benimsemişlerdir. Meslekiçi eğitimin
öneminin bilincinde olan bu atölyeler (az sayıdaki kurumsallaşmış butik tasarımcı ile
birlikte) kuyumculuk mesleğinde giderek kaybolmaya başlayan usta-çırak ilişkisinin
devamlılığı yönünde önemli bir boşluğu doldurmaktadırlar.
Hiç şüphe yok ki İstanbul kuyumculuk sektöründe bu altı farklı tipin dışında, hatta birden
fazla kategorinin özelliklerini barındıran tasarım süreçlerine ve tasarımcı profillerine
rastlayabilmek olasıdır. Bağımsız bir butik mücevher tasarımcısı, yeri geldiğinde seri
13 İstisnai durumlarla karşılaşılmakla birlikte bu grupta genellikle üniversite ve yüksek okulların tasarım ile
ilgili bölümlerinden mezun olarak meslek yaşamlarını bu yönde devam ettiren “okullu” tasarımcılar istihdam
edilmektedir. Bu grupta yer alan tasarımcılar, takı tasarım ve endüstri ürünleri tasarımı gibi doğrudan sektör
ile ilgili bölümlerden veya mimarlık, seramik, heykel gibi kuyumculuk sektörüne “yakın” bölümlerden
mezun kişilerden oluşmaktadır. 16
üretim yapan bir firmanın tasarım danışmanlığını üstlenebilmekte veya taklit tasarım yapan
bir üretici portföyüne ayrıcalıklı bir tasarım ürününü ekleyebilmektedir. Dolayısıyla,
yukarıda sunulan tipolojiyi, mücevher tasarımının karmaşık yapısını daha kolay
anlamamıza ve sektör için başarı şansı yüksek bir politika çerçevesi geliştirmemize
yardımcı olabilecek bir şablon olarak değerlendirmek mümkündür.
Bu tipoloji ışığında ele alındığında, İstanbul’da kuyumculuk sektörünün marka gücü
yüksek üç kategori olan “kurumsallaşmış butik tasarım”, “ayrıcalıklı tasarım” ve
“konfeksiyon tasarım” kulvarlarında kayda değer bir başarı yakaladığını ve uluslar arası
işlenmiş altın piyasasında kendini kabul ettirecek ölçüde bir rekabet gücüne erişmiş
olduğunu görmekteyiz14. Ancak sektörün firma sayısı bakımından büyük bir kesiminin
taklit tasarım yapan atölyelerden oluştuğu ve marka gücü düşük diğer iki kategoride
(bağımsız butik tasarım ve işporta tasarım) hazırlanan ürün/tasarımların piyasa ile buluşma
kanallarının yetersiz olduğu göz önüne alındığında, İstanbul kuyumculuk endüstrisinin
genel anlamda, düşük katma değerli taklit tasarımlar yapan ve ne yazık ki ara malı (veya
montür) üreten bir sektör görüntüsü çizdiğini görmekteyiz.
http://www.istanbulkulturenvanteri.gov.tr/files/yayinlar
MÜCEVHER TASARIMI VE
KUYUMCULUK
Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri
Sektörel Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN
Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi
Yaratıcı Kapasite ve Yeni Tasarımcı Profili Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN - Mücevher tasarımı, her ne kadar geniş bir hayal gücü ve yaratıc...
Parlaklik, kesim, renk, berraklik… Pırlanta Nasıl Secilir?
Diamonds are a girl’s best friend! ‘Gentelmen Prefer Blonds’ filminde Marilyn Monroe’yla özdeşleşen bir şarkı, muhteşem bir sahne… Klişe bir düşünce olsa da, erkekler nasıl sarışın tercih ediyorsa kadınlar da pırlantayı seviyor galiba! Ne var ki pırlanta almak çok kolay değil. Sadece maddi anlamda değil; pırlantanın kalitesinin tartılması ve doğru kesime karar verilmesi de oldukça zor.
Hazır düğün, nikah mevsimi gelmişken Pudra.com olarak pırlanta seçmenin inceliklerine değinelim, bilgileri tazeleyelim istedik… Neymiş şu meşhur ‘C’ler?
Pırlanta seçerken dikkat edilmesi gerekenler hususunda yabancı kaynakların işaret ettiği 5 C’li bir sistem var: Carat, Color, Clarity, Cut ve Certificate… İngilizce isimlerini de veriyoruz çünkü bunlar bir nevi standart; pırlanta alırken elinizdeki taşı hangi kriterlere göre değerlendirmeniz gerektiğini belirleyen maddeler. Yani karat, renk, berraklık, kesim ve sertifika…
1)Karat: Bir pırlantanın ağırlığı karatla ölçülüyor. Bir karat, bir gramın 5te biri kadarına geliyor ve 100 puana bölünüyor. Mesela çeyrek karat, 0.25 ağırlığında bir pırlanta anlamına geliyor. Ağırlık ve büyüklük aynı şey demek değil. Aynı karattaki iki pırlanta, renk ve berraklığa göre farklı fiyatlara sahip olacaktır. Büyük demek en iyisi ve pahalısı demek anlamına kesinlikle gelmiyor… Karatı düşük bir pırlanta diğer özellikleri üstün gelirse karatı daha yüksek bir tek taştan daha değerlidir.
2) Renk: Pırlantanızın değerinin en önemli göstergelerinden biri rengidir. Kaliteli bir pırlanta, eğer özelliği renkli bir taş olması değilse renksiz ve şeffaf görünümlü olmalıdır. Renksiz, temiz pırlantalar bu nedenle en pahalı olanlarıdır. Kalite düşmeye başladıkça pırlanta sarımsı, kahverengiye kaçan bir renk görülür. Test etmek için pırlantayı beyaz bir zemin veya kağıt üzerine koyarak yeterli ışıkta yandan bakabilirsiniz. Bir de renkli pırlantalar var; mavi, pembe, kırmızı gibi. Fiyatlar renkli pırlantalarda oldukça yüksek olabiliyor ancak en pahalıları genelde tamamen renksiz ve berrak olanlar. Renk skalası, GIA (The Gemological Institute of America) kreiterlerine göre D’den başlayıp (en kalitelisi) Z’ye kadar gidebiliyor (sarı, kahverengi). H derecesini geçmemesi tavsiye edilir.
3) Berraklık: Bu kriter, pırlantanın ne kadar lekesiz olduğunu ölçer. Üretim sürecinde, pırlantanın içinde karbon parçaları oluşur. Bu parçaların yarattığı kesikler yerleşir. Berraklık, karbon ve kesik miktarına ters orantılı olarak belirlenir. Ne kadar az karbon ve kesik, pırlantanız o kadar değerlidir. Bu kriterde birkaç farklı seviye bulunuyor.
FL, IF: Kusursuz pırlanta…
VVS1, VVS 2: Çok hafif izleri olan pırlanta,VS1, VS 2: Az miktarda leke vardır ve çıplak gözle görülemez.
SI1, SI 2: Çıplak gözle görülebilen, az miktarda leke vardır.
I1, I2, I3: Lekeli. Bu taşlar gözle görülür derecede parlaklığını yitirmiştir.
4) Kesim: En klasiği ve popüleri yuvarlak baget kesim olmak üzere kare, oval (markiz), damla ve kalp şeklinde pırlantalar bulunmaktadır. Aslında pırlantanın doğal şeklinden ziyade kesim biçimini ifade eder. Bu konuda da çeşitli uluslar arası kriterler bulunuyor. En iyi kesimli pırlantalar; en mükemmeli ve pahalısı 0 olmak üzere 0’dan 10’a belirli bir aralıkta seyrediyor (American Gem Society).
5) Sertifika: Pırlantanızın karnesi, pasaportu, kimliği; yukarıda saydığımız tüm kategorilerin dökümünün olduğu, pırlantanızın sertifikası büyük önem taşır. Burada pırlantanızın hangi uluslar arası kuruluş tarafından onay gördüğü, renk ve berraklık derecesine dair bilgiler bulunur. En popüler enstitüler arasında; GIA (Geological Institute of America), IGI (International Gemological Institute) ve EGL (European Gem Laboratories) bulunmaktadır.
Pudra.com'
Diamonds are a girl’s best friend! ‘Gentelmen Prefer Blonds’ filminde Marilyn Monroe’yla özdeşleşen bir şarkı, muhteşem bir sah...
22 Mayıs 2013 Çarşamba
Yuzuk Uretimi
Yüzük Üretimi
- Üretimde gerekli olan araç-gereçler hazırlayınız.
- Önceden hazırlanan kalıp yardımıyla modele uygun desen aktarma işlemini
(çizim, isleme vb.) yapınız. (Şekil 3.6)
Kaynağı yapılan yüzük kolunun yan ve üst yüzeylerinin tesviyesini yapınız.
Yüzüğün üst yüzeyi kullanılacak taşa uygun şekilde düzeltiniz (yuvarlak veya
oval olacak şekilde düşününüz).
¾ 2 nu. lu taş yuvası için 100 mikronluk teli tavlayınız ve silindir makinesinde 50
mikrona düşürünüz. Elde ettiğiniz telden kullanılacak taşın çevresine uygun
olarak kesiniz (Şekil 3.8).
(T.C.MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Yüzük Üretimi Üretimde gerekli olan araç-gereçler hazırlayınız. Önceden hazırlanan kalıp yardımıyla modele uygun desen aktarma iş...
Yuzuk Uretimi (halka yuzuk)
Yüzük Üretimi (halka yüzük)
Gerekli Malzemeler
- Üretilecek yüzüğün tasarım resmi
- Üretimde kullanılacak gümüş veya pirinç malzemeler (plaka veya tel)
- Desen aktarma araç-gereçleri
- Şekillendirme araç- gereçleri (delme, kesim, kaynak, yüzük ölçüleri, eğeleme
vb.).
• Yüzük üretimi için gerekli malzemeleri temin ediniz.
• Yüzük üretimi için 300 mikron teli silindirde dört köşe çekerek yüzük
kolu ölçüsünde kesiniz. Düzeltme işlemlerini yaparak teli tavlayınız ve
yuvarlatarak uç uca kaynatınız. Kaynaklama işleminden sonra demir malafada
tokmakla düzeltiniz (tel yerine levhadan kesim yaparakta yüzük kolu
yapabilirsiniz). (Şekil 2.1)
Madde I.
Şekil 2.1: Yüzük kollarının hazırlanması
• Aynı telden aynı şekilde ikinci bir yüzük kolu hazırlayınız. Yüzük
kolunun alın kısmından eğeleyerek kalınlığını bir miktar inceltiniz (Tel yerine uygun
ölçüde levha kullanarak eğelemeye gerek kalmadan yüzük kolunu elde
edebilirsiniz).
• Yüzük kolu kesitinde ve ölçülerinde yedi adet montür parçası hazırlayınız
ve yüzük kollarından birisine kaynatınız (Şekil 2.2).
Şekil 2.1: Kontür parçalarının hazırlanarak kaynatılması
• Montürlerin kaynağından sonra ikinci yüzük kolunu montürlerin üzerine
koyunuz ve kaynağını yapınız. Kaynak işleminden sonra montür parçalarının
tesviyesini yaparak fazlalıkları eğeleyiniz, (Şekil 2.3).
Şekil 2.2: Üst yüzük kolunun kaynatılması
MEGEP
Yüzük Üretimi (halka yüzük) Gerekli Malzemeler Üretilecek yüzüğün tasarım resmi Üretimde kullanılacak gümüş veya pirinç m...
Dunyanın en büyük islenmemis zumrudu
İstanbul Jewellery Show’da “Dünyanın en büyük işlenmemiş zümrüdü” olarak tanıtılan zümrüdün 4 katı büyüklüğünde zümrüt bulunduğu ortaya...
24 Mayıs 2013 Cuma
Bunlar luks otesi...
Milyon 'euro'luk kalem kimin olacak?
"ONUR DUYUYORUZ"
Salyangozda, 9 milyon euroluk pirlanta..
Ünlü giyim markası Louis Vuitton LVMH ilk kez bir mücevher mağazası açtı. Fransa'nın başkenti Paris'te açılan mağazada, bu lüks marka için özel olarak tasarlanan mücevherler sergilendi. Tasarımlar arasındaki en ilginç parçaysa şüphesiz 9 milyon euro değerindeki bu salyangozlu pırlanta oldu. 30 karat pırlanta, salyangozun üzerinde tüm ihtişamıyla gelenleri büyülerken, Fransız LVMH için hazırlanan kolye ve bilezikten oluşan koleksiyonun diğer parçaları da göz kamaştırdı. Mağazada bir mücevher atölyesi de bulunuyor.
SABAH GAZETESİ
Dunya degerli mucevherat ticaret hacmi
DÜNYA TİCARETİ
Dünya değerli mücevherat ticaret hacmi 2005 yılında 2004 yılına göre %5.5 artarak 53.5
milyar dolar seviyesinde gerçekleşmiştir. 2005 yılı Dünya değerli mücevherat ithalatı 24.4
milyar dolar, Dünya değerli Mücevherat ihracatı ise 29.1 milyar dolardır.
Dünya Altın Konseyinin (www.gold.org) Altın Mücevherat Sektörü hakkındaki 2007 yılı
tahminleri olumlu yöndedir, ancak Dünya Altın piyasalarında oluşabilecek aşırı fiyat
istikrarsızlığının talebi azaltabilme riski de göz önünde bulundurulmalıdır.
Dünya Değerli Mücevherat İhracatının Ülkelere göre dağılımı 2005(*)
Ülkeler Değer (Milyon Dolar) Pay (%)
İtalya 4,246 14,6
Hindistan 3,357 11,5
A.B.D. 3,160 10,9
Hong Kong 2,640 9,1
İsviçre 2,383 8,2
İngiltere 2,336 8,0
Çin 1,762 6,1
Tayland 1,176 4,0
Türkiye 1,127 3,9
Fransa 940 3,2
Malezya 920 3,2
Almanya 660 2,3
Singapur 523 1,8
Meksika 367 1,3
DİĞERLERİ 3,512 12,1
TOPLAM 29,113 100
Kaynak: Trademap, ITC
(*) Altın mücevherat dünya ihracatı istatistikleri tek başına verilmediği için, altın
mücevherat dahil, gümüş mücevherat hariç olmak üzere, tüm değerli metallerden yapılan
mücevherat ihracat istatistikleri alınmıştır. Bununla beraber, altın mücevherat dünya
değerli mücevherat ihracatının en büyük kısmını oluşturmaktadır.
Bu verilere göre, Türkiye dünya değerli mücevherat ihracatında 9. sırada yer almaktadır.
Dünya Değerli Mücevherat İthalatının Ülkelere göre dağılımı (2005) (*)
Ülkeler Değer (Milyon Dolar) Pay (%)
A.B.D. 7,000 29
İngiltere 3,044 12
Bir. Arap Emir. 2,201 9
Hong Kong 1,938 8
İsviçre 1,411 6© İGEME İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi, 2005 7
Japonya 1,168 5
Singapur 970 4
Fransa 863 4
Almanya 517 2
İtalya 469 2
Kanada 318 1
Avustralya 298 1
İspanya 282 1
Meksika 269 1
Hindistan 266 1
Hollanda 202 1
İsrail 194 1
Türkiye 190 1
Tayland 160 1
DİĞERLERİ 1,792 7
TOPLAM 24,473 100
Kaynak: Trademap, ITC
(*) Altın mücevherat dünya ihracatı istatistikleri tek başına verilmediği için, altın
mücevherat dâhil, gümüş mücevherat hariç olmak üzere, tüm değerli metallerden yapılan
mücevherat ihracat istatistikleri alınmıştır. Bununla beraber, altın mücevherat dünya
değerli mücevherat ithalatının en büyük kısmını oluşturmaktadır.
© İGEME İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi, 2005
Turkiye Altin Mucevherat İhracati
Altın Mücevherat sektörü ile ilgili yerel ve uluslararası yayınlar bulunmaktadır. Türkiye’de
sektör ile ilgili yerel yayın İstanbul Kuyumcular odası tarafından çıkarılan Gold News adlı
süreli yayındır. Sektör ile ilgili uluslararası yayınlar ise Gold Inspirations Magazine, Gold
Bulletin, Gold Industry Profile isimli yayınlardır.
Türkiye Altın Mücevherat İhracatı (1993–2006)
Birim: Milyon Dolar
1993 23.6
1994 44.2
1995 55.4
1996 109.2
1997 160.7
1998 207 .2
1999 285.2
2000 384.2
2001 430.7
2002 567.5
2003 707.8
2004 931.9
2005 1127.9
2006 1031.4
Kaynak: Dış Ticaret Müsteşarlığı
Türkiye Altın Mücevherat İhracatının Ülkelere Göre Dağılımı (2006)
Birim: Milyon Dolar
ABD 288.3
BAE 177.9
İtalya 60.7
Almanya 53.2
Rusya Federasyonu 43.5
İspanya 41.5
İsrail 36.5
Polonya 29.2
Letonya 25.0
İngiltere 23.0Litvanya 22.9
Libya 21.9
Kırgızistan 21.7
Kazakistan 13.5
HongKong 11.9
Cezayir 11.8
Kanada 10.6
Romanya 10.5
Çek Cumhuriyeti 9.1
Fransa 9.1
Avustralya 8.2
Hırvatistan 8.0
Estonya 7.0
Hollanda 6.6
Diğerleri 79.4
TOTAL 1,031.4
Kaynak: Dış Ticaret Müsteşarlığı
Turk altin mucevherat
ALTIN MÜCEVHERAT
Türk altın mücevherat üretim geleneği çok eskilere dayanmaktadır. Anadolu'da yaşamış
olan tüm uygarlıklar dini ve estetik amaçlı olmak üzere pek çok takı yaratmıştır. Anadolu'da
hüküm sürmüş olan Hititler, Urartular, Frigyalılar, İyonyalılar, Lidyalılar, Romalılar,
Bizanslılar, Selçuklular ve Osmanlılar, hepsi kendi takı sitillerini geliştirmiştir.
Pek çok değişik mücevherat tarzı arasında, en önemli mücevherat stilini Anadolu'ya
getirenler Selçuklular olmuştur. Türk mücevherat tekniği üzerindeki etkileri, Orta Asya
çıkışlı olan Türkmen mücevheratı ile kendini göstermektedir.
Bu mücevherat halen Türkmen göçebe kabileleri tarafından üretilmekte ve
kullanılmaktadır. Bu takılar, geleneksel aletlerle üretilmesine karşın, mükemmel işçilikleri
açısından modern teknoloji ile boy ölçüşebilecek niteliktedir. Gümüş ve altının yanında,
renkli taşlar ve sembolik anlamları olan cam objelerin de kullanıldığı bu mücevherat hala
Türkiye'de üretilmekte ve kullanılmaktadır. Geçmişte kullanılan üretim teknolojisi, ham
madde ve formlar günümüzde de geçerliliğini korumaktadır. Bu mücevheratın taşıdığı
sosyal, ekonomik ve antropolojik mesajlar bugün için de geçerlidir.
Osmanlı İmparatorluğu'nun büyümesi ve refaha ulaşması ile birlikte takı sanatı İstanbul'da
önem kazanmıştır. Muhteşem Süleyman'ın saltanatı sırasında İstanbul dünyanın en önemli
mücevherat merkezleri arasına girmiştir. Bu dönemde İstanbul'da mücevherat fuarlarının
düzenlendiği tarihi kaynaklarda belirtmektedir.
Bugün Türk mücevherat sanayii modern tasarım ve teknolojilerle birleşmiş, zengin kültürel
bir mirası yansıtmaktadır.
Hazırlayan
Banu Bektaş 2007 T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
ABD'de en cekici mucevher urun gruplari pirlanta...
TURQUALITY®,-En çekici ürün grupları pırlanta
nişan yüzükleri ve diğer evlilik
mücevherleri, küpeler, üç taşlı/üç
renkli yüzükler, tek taşlar,
pandantifler ve saatler. Bu
ürünlerin sadece mağaza satışları
50 milyar ABD Dolarına
yaklaşıyor.(2006-AC Nielsen)
Bu ürünler her kadının olmazsa
olmazı, dolayısıyla tanımları
gereği bir cazibeye sahipler.
Tercih Edilen Malzemeler
ABD’de pırlantalar (özellikle yuvarlak, doğal renkli, beyaz veya
sarı) açık arayla en çok tercih edilen değerli taş çünkü prestijli
olduklarına, sonsuzluğu, romantizmi ve başarıyı temsil ettiklerine
inanılıyor. %30-40 daha ucuz olan sentetik pırlantalara karşı bir
direnç yok. Genel olarak 2005’te 30 milyar, geçen 20 yılda 500
milyar ABD Doları pırlanta mücevher satışı gerçekleşti.
pırlantaların ardından önce zümrüt, yakut ve safir (safir nişan
yüzüklerinde pırlantanın altına “yansıma“ olarak ekleniyor) gibi
diğer renkli taşlar, sonra da tanzanit, mavi topaz, siyah opal veya
sitrin (sarı kuvars) gibi nispeten nadir taşlar geliyor. Renk odaklı
yeni moda akımları yüzünden renkli taşlar gözde.
İnci mücevher (ama inci kolyeler değil) bugün için popüler değil
ama gelecek sezonlarda yeniden moda olması bekleniyor.
Metallerden beyaz altın, pırlantaya sarı altından daha güzel bir
parlaklık verdiğinden en çok tercih edilen malzeme. Ardından sarı
altın ve platin geliyor. Gümüş ve alternatif metallerse (paladyum,
titanyum veya çelik) ancak onlardan sonra geliyor. Son yıllarda,
büyük ölçüde Platin Loncası’nın çabaları sayesinde platine olan
talep artıyor.
ABD’de altında standart tercih 14 ayar. 18 ayar altınla yapılmış ürünler üst sınıf kategoride aranıyor
ancak genel olarak Avrupa’ya göre daha az. Platinin kalitesini değerlendirmek için de aynı standartlar
kullanılıyor. Tüm metal ürünler damgalanarak standartları belirtiliyor.
Elmaslar, farklı laboratuvarların geliştirdiği üçüncü parti derecelendirme sistemleri ile sınıflandırılıyor.
Gözde standartlardan bazıları GIA (Gemological Institute of America) (Amerika Değerli Taş Bilimi
Enstitüsü) derecelendirme sistemi, American Gem Society (Amerikan Değerli Taş Derneği) ışığı kırma
standartları, GCAL’ın (GEM Certification and Assurance Lab) (Değerli Taş Sertifika ve Teminat
Laboratuvarı) Source Veritas tasdik standartları ve IGI’nin (International Gemological Institute) (Uluslar
arası Değerli Taş Bilimi Enstitüsü) sertifika standartları.
Elmas alan amatör alıcılar sıklıkla pırlantanın 4 ası ; 4C, 5C
olarak adlandırılan basit bir kural setine başvurur:
- Kesim (parlaklık),
- berraklık (leke veya kusur sayısı),
- renk (renksiz elmaslar tercih edilir), ve
- karat ağırlığı (yarım karat makuldür, ama 1 veya 2 karatın daha yüksek statüsü vardır).
Kimileri buna 5. ası da ekliyor; sertifika veya profesyonel derecelendirme
raporları. Farklı kanallardan satılan elmasların meşru olarak kıyaslanmasını sağlayan bu derecelendirme
standartları ABD’de son derece önemli bir tüketici aracıdır. Temel ilke olarak ¾ karatın üzerindeki her
pırlantanın bir tür sertifikası vardır.
Gümüş için yaygın standart som gümüştür (0,925 ayar).
Genel olarak kalite çok önemli ve kuyumcular, bijuteri segmentinde bile (örneğin plastik yerine cam
boncuklar) mümkün olduğunca iyi malzeme kullanmaya çalışıyor.
KAYNAK: Confidential & Proprietary ● Copyright © 2006 ACNielsen ● a VNU business
Amerikan Mücevher Ürünlerinin Dağıtım Kanalları
Girisimçiler için satış kanalları en önemli noktalardan bir tanesidir. P'S Sarraf Grubu olarak Turquality-AC Nielsen araştırma çalışmasını kısmi alıntı olarak bilginize sunarız.
Amerikan Mücevher Ürünlerinin Dağıtım Kanalları
Bir diğer yaklaşım da kuyum ürünlerini farklı dağıtım kanallarına göre
segmentlere ayırmak:
• Bağımsız kuyumcular
• Küresel markalar (Harry Winston, Tiffany, Cartier, Van Cleef & Arpels, Chanel,
Bvlgari, Buccellati, Graff)
• Büyük alışveriş zincirleri (Zales, Sterling, Helzberg, Fred Meyer, Samuels, Gordon’s
Jewelers, Littman Jewelers, Finlay Jewelers, Kay Jewelers)
• Çok katlı mağazalar
• Üst sınıf (Neiman Marcus, Saks, Bergdorf Goodman, Nordstrom’s)
• Alt sınıf (Macy’s, JCPenney, Kohl’s, Federated Stores, May Company,
Bloomingdale’s)
• Televizyondaki alışveriş kanalları (Home Shopping Network, QVC, Shop NBC),
postayla dağıtılan kataloglar ve İnternet perakendecileri (Blue Nile, Ice, Red
Envelope)
• İndirim mağazaları (Wal-Mart, Target)
• Toptan satış kulüpleri (Costco, BJ’s, Sam’s Club)
• Diğer: rehinciler, antika mağazaları ve müzayedeler
KAYNAK :TURQUALITY®,
Mucevher sektorune Amerikan yaklasim, segmentasyon, hedef kitle
Turquality/AC Nielsen-ABD kuyum sektöründe çok sayıda segmentasyon yaklaşımı var. En yaygın
yaklaşım ürünleri şu şekilde kategorize ediyor:
• Evlilik Mücevheratı: (nişan yüzükleri, alyanslar, yıldönümü mücevherleri) Frederick
Goldman’ın Keepsake ve ArtCarved markaları, Glenn ve Susan Rothman’ın Hearts
on Fire markası ve Kay Jewelers gibi markalar.
• Moda Mücevherat: David Yurman, De Beers, Roberto Coin, ve John Hardy gibi köklü
markalar ile Doris Panos, Tacori ve Elizabeth Rand gibi daha küçük, niş markalar.
Moda mücevheratın içinde çok sayıda alt grup bulunuyor:
• Tek Taşlar (tek taşı olan mücevherler), “Sevginin Yolculuğu” Mücevherleri (bir ilişkide
sevginin gelişmesini temsil eden çok sayıda taşı olan mücevherler), and Üç Taşlı
Mücevherler (geçmiş, bugün ve geleceği temsil eder).
• İşlevsel kategoriler; küpeler, pandantifler, halhallar, bilezikler, kolyeler, broşlar, iğneler ve
aksesuarlar (örneğin taçlar).
• Tasarımcı koleksiyonları ve seri üretimler.
• Erkek Mücevherleri (ağırlıklı olarak kol düğmeleri, düz yüzükler ve metal veya deri
aksesuarlar) ve Kadın Mücevherleri.
• Dini Mücevherler (haç ve kalp gibi sembollerin kullanıldığı parçalar) ve sadece dekoratif olan
mücevherler.
• Bijuteri: Baz metaller, cam, plastik ve sentetik taşlar gibi daha az değerli
malzemelerden yapılır. Bu kategori de iki gruba ayrılabilir:
• Yaşa göre: Çocuklar (6 yaş altı), ergenler (7-12 yaş), gençler (13-25 yaş), genç yetişkin
pazarı (25 yaş üstü). Diğer yandan gerçek mücevher asla yaşa göre kategorize edilmiyor ve
moda akımlarını takip etmiyor.
• Cinsiyete göre: Kadın ve erkek.
KAYNAK :TURQUALITY- Confidential & Proprietary ● Copyright © 2006 ACNielsen ● a VNU business
23 Mayıs 2013 Perşembe
Taki Tasarimi Mezunu Ne Is Yapar?
Takı Tasarımı Mezunu Ne İş Yapar
• Günün beğenilerine göre tasarımlar yapar
• Kuyumculukta “marka ülke” olmamızı katkıda bulunur
• Kuyum sektöründe kullanılan makineleri tanır ve bilir
• Mücevher yapımını bilir
• Dünyada hangi ülkelere ne tür tasarımların saƨ lacağını bilir
• Bilgisayarda üç boyutlu çizimler yapar
• Makineleri Kullanır.
• Teknolojiyi ve yenilikleri takip eder
• Değerli madenleri tanır, nasıl işleneceğini bilir
• Değerli Taşları tanır, taş kesim işlemlerini bilir
• Değerli taşların özelliklerini bilir
• Bitmiş ürünlerin kalite kontrollerini yapar
pirlantasarrafi- Sevan Bicakci's Mucevher Koleksiyonu
Mucevher Tasarımı ve Yaratici Akım Profili
Yaratıcı Kapasite ve Yeni Tasarımcı Profili
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN -Mücevher tasarımı, her ne kadar geniş bir hayal gücü ve yaratıcılık gerektirse de, fikir
ürüne dönüştüğünde ticari bir niteliğe bürünerek piyasada satılan bir meta haline
gelmektedir. Mücevher tasarlayan kişi, Meltem Kurtulan’ın deyişi ile,
“…bir ürünün doğmasına aracılık eden, ekonomik değer, ergonomi ve
satılabilirlik ölçütlerini doğru birleştiren, bunun yanında özgünlüğü elden
bırakmayan kişidir; bu nedenle sanatçı kadar özgür değildir. Kendi istediğinden
çok, alıcının istemesi olası ürünü yaratmak durumunda olan kişidir…”
(Kurtulan, 2010: 92).
Dolayısıyla kuyumculuk bir sanat değil, zenaattir. Bu çerçeveden ele alındığında,
kuyumculuk sektöründe üretim ölçeği, tasarımcının kendisi ile tasarladığı ürün arasındaki
ilişkinin düzeyini ve yaratıcılığının sınırlarını belirleyen en temel faktör olarak karşımıza
çıkmaktadır.
Şekil 5 bu araştırma kapsamında üretici firmalar ile yapılan yüzyüze görüşmelerden yola
çıkılarak İstanbul’da üretim ölçeğine ve yaratılan tasarımın marka gücüne bağlı olarak
oluşturulmuş bir tasarım tipolojisini göstermektedir. Bu tipolojide üretim ölçeğine ilişkin
yelpazenin bir ucunda “butik” olarak da adlandırılan, tek ve özgün ürünler yer alırken,
yelpazenin diğer ucunda seri üretime uygun tasarımlar bulunmaktadır. Bu iki kategorinin
arasında kalan tasarımları ise sınırlı sayıda veya siparişler doğrultusunda hazırlanan
tasarımlar olarak adlandırabiliriz. Bu üç grup tasarımın marka gücüne göre bir
değerlendirme yapıldığında ise marka gücü yüksek ve düşük olmak üzere iki alt
kategorinin olduğunu, dolayısıyla İstanbul kuyumculuk sektöründe, kabaca altı farklı
tasarım sürecinin bulunduğunu söyleyebiliriz.
Buna göre butik tasarım, genellikle tasarımcının ürünü tasarlamakla kalmayıp aynı
zamanda onu ürettiği, deyim yerindeyse yarattığı tasarım ile “bütünleştiği” bir sürece işaret
etmektedir. Butik tasarımlar seri üretime yönelik tasarımlar ile karşılaştırılamayacak kadar
uzun bir ürün ömrüne sahiptir; modası kolay kolay geçmez, tersine yıllar geçtikçe
klasiklaşir. Emek yoğun bir üretim sürecinin sonunda ortaya çıkan butik mücevherlerin,
kullanılan malzemenin ve el işçiliğinin doğası gereği, aynısının bir kez daha yapılması ve
çoğaltılması mümkün değildir. Bu yönüyle tasarımcısının elinden çıkan butik tasarımın
piyasa değeri, kullanılan madenin veya taşın değerinin çok üzerine çıkmakta, dolayısıyla 14
bu sürecin sonunda ürün başına yüksek bir katma değer elde edilmektedir. Ancak her butik
tasarımın aynı ölçüde piyasa ile buluşabildiğini söylemek mümkün değildir. Zaten sınırlı
bir alıcı kitlesi bulunan butik mücevher, tasarımcısının marka gücü oranında kendi içinde
ikiye ayrılmaktadır. Marka gücü düşük (veya henüz yeterince güçlenmemiş) olan
tasarımlar genellikle bağımsız çalışan mücevher tasarımcıları tarafından geliştirilirken,
marka gücü yüksek butik mücevherlerin sektörde ün yapmış az sayıda kuyumcu elinden
çıktığını ve bu kuyumcuların pek çoğunun kendi firmalarına sahip olduklarını
görmekteyiz
İstanbul Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi Envanteri 2010
İstanbul’da Kültür Ekonomisini Döndüren Çarklardan biri:
MÜCEVHER TASARIMI VE
KUYUMCULUK
Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri
Sektörel Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN
Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi
Seri üretime yönelik “konfeksiyon tasarım” süreci ise, butik üretimin aksine, genellikle
büyük ölçekli fabrikalarda üretilen ürünleri içermektedir. Burada temel amaç, farklı gelir
düzeylerinden oluşan geniş bir yelpazenin taleplerine, alım güçlerine ve beyenilerine
yönelik çeşitli alt kategorilerde ürünler üretmek ve kuyumu geniş kitleler tarafından satın
alınabilir bir meta haline getirmektir. Konfeksiyon mücevherler, büyük firmalar için
çalışan tasarımcılar ve tasarım ekipleri tarafından hazırlanmakta, ortaya çıkan iki boyutlu
çizimler bilgisayar yardımı ile kalıbı çıkartılarak kitle üretimine hazır hale getirilmektedir.
Üretim tamamen makineler ile gerçekleştirilebileceği gibi, tasarımın özelliğine göre el
emeğinin kullanıldığı bir üretim bandı ile de yapılabilmektedir. Pres ve döküm olmak
üzere iki temel tekniğin kullanıldığı kitlesel mücevher üretiminde tasarımların ömrü kalıp
maliyetine göre altı ay ile iki yıl arasında değişmektedir12. Bu süreçte önemli olan,
tasarımcının ürün ile olan ilişkisidir; konfeksiyon üretimde tasarımcının rolü, çoğunlukla
çizimleri oluşturmanın ötesine geçememekte, bir başka anlatımla ürün tasarımcının
“elinden çıkmamaktadır”. Diğer taraftan, tasarımcılar firma yönetimi tarafından belirlenen
fiyat aralıklarına ve piyasa eğilimlerine uymak durumundadırlar. Mücevher
tasarımcısından kısa süre içerisinde çok sayıda ürün tasarlaması beklenmekte, dolayısıyla
Döküm ürünlerin kalıp maliyeti yaklaşık 500 dolarken, pres ürünlerin kalıp mailyeti 3000 dolara kadar
çıkabilmektedir.
tasarımcının
hareket alanı oldukça kısıtlanmaktadır. Sonuç olarak ortaya, geniş bir
piyasaya hitap eden ve çoğunlukla düşük gramajlı takılar çıkmaktadır.
Sektörde bir başka tasarım süreci ise, çok sayıda küçük ve orta ölçekli atölye tarafından
gerçekleştirilen sipariş esaslı kitle üretimine yöneliktir. Taklit tasarım olarak
adlandırabileceğimiz bu üretim biçimi, alınan siparişin büyüklüğüne göre bir üründen çok
sayıda kopya üretmeye temellenmektedir. Bu grupta yer alan firmalar, piyasada “tutulan”
tasarımların çok benzerlerini üretip çeşitli toptan ve perakendecilere satabildikleri gibi,
büyük ölçekli firmaların siparişleri doğrultusunda düşük katma değerli ara mamül (montür)
veya nihai ürün de üretebilmektedirler. Çoğunlukla varoş kökenli ailelerden yetişen ve
mesleki donanımlarını genç yaşta içine girdikleri sektörde usta-çırak ilişkisi yolu ile elde
etmiş “alaylı” ustalara ait bu atölyeler kendi özgün tasarımlarını oluşturacak yaratıcı
kapasiteden yoksundurlar. Buna karşılık mevcut bir tasarımı büyük bir ustalıkla taklit
edebilecek beceriye, dinamizme ve girişimci ruha sahiptirler. Bu yönüyle bu grupta yer
alan atölyeler piyasada bir marka olarak değil, ancak fiyat, güvenilirlik, teslimat süresi ve
kalite açısından rekabet edebilmektedir.
İşporta tasarım, konfeksiyon ile taklit mücevher üretimine dışarıdan destek olan
(çoğunlukla okullu) tasarımcıları kapsamaktadır. Bu tasarımcılar herhangi bir nihai ürün
veya prototip üretmeksizin, genellikle sadece hazırladıkları çizimleri üreticilerin
beyenisine sunarlar. Bu grupta yer alan tasarımcılar, çoğunlukla herhangi bir markaya
sahip olmayan ve genellikle evden çalışan, bağımsız kişilerden oluşabileceği gibi,
kendilerine ait bir firma üzerinden düzenli olarak firmalara tasarım da çizebilmektedirler.
İşporta tasarımcılar, çeşitli açılardan bir ölçüde bağımsız butik tasarımcılara benzese de,
yapılan tasarımın niteliği bu grubu butik tasarımcıdan ayırır; yapılan iş çoğunlukla kitlesel
üretime yöneliktir.
Son kategoride ise butik tasarımcılar kadar yaratıcı kapasitesiye ve geniş bir rekabetçi
vizyona sahip olan “ayrıcalıklı tasarımcılar” gelmektedir. Bu grup, genellikle sipariş esaslı
kitle üretimine yönelik çalışan, ancak taklit tasarımcılardan farklı olarak, kendi özgün
tasarımlarını yaratabilen ve bu tasarımları bünyelerinde barındırdıkları nitelikli sadekarlar
ile kusursuz bir biçimde ürüne dönüştürebilen orta ölçekli atölyelerden oluşmaktadır.
Burada kritik olan nokta tasarımcının en az butik tasarımda olduğu kadar işin mutfak
kısmını da çok iyi bilmesi, diğer bir deyişle üretim ile tasarım arasındaki mesafeyi
kısaltabilmesidir. Alaylı, okullu ve/veya bu sektöre sonradan ilgi duyarak kendi kendilerini
yetiştirmiş tasarımcıları bünyesinde barındıran bu firmalar, kendi markalarıyla ihracat
yapabilme becerisine ulaşmış ve markalarının gücünü korumak için niş pazarlara yönelik
sınırlı sayıda ürünler üretmeyi temel strateji olarak benimsemişlerdir. Meslekiçi eğitimin
öneminin bilincinde olan bu atölyeler (az sayıdaki kurumsallaşmış butik tasarımcı ile
birlikte) kuyumculuk mesleğinde giderek kaybolmaya başlayan usta-çırak ilişkisinin
devamlılığı yönünde önemli bir boşluğu doldurmaktadırlar.
Hiç şüphe yok ki İstanbul kuyumculuk sektöründe bu altı farklı tipin dışında, hatta birden
fazla kategorinin özelliklerini barındıran tasarım süreçlerine ve tasarımcı profillerine
rastlayabilmek olasıdır. Bağımsız bir butik mücevher tasarımcısı, yeri geldiğinde seri
13 İstisnai durumlarla karşılaşılmakla birlikte bu grupta genellikle üniversite ve yüksek okulların tasarım ile
ilgili bölümlerinden mezun olarak meslek yaşamlarını bu yönde devam ettiren “okullu” tasarımcılar istihdam
edilmektedir. Bu grupta yer alan tasarımcılar, takı tasarım ve endüstri ürünleri tasarımı gibi doğrudan sektör
ile ilgili bölümlerden veya mimarlık, seramik, heykel gibi kuyumculuk sektörüne “yakın” bölümlerden
mezun kişilerden oluşmaktadır. 16
üretim yapan bir firmanın tasarım danışmanlığını üstlenebilmekte veya taklit tasarım yapan
bir üretici portföyüne ayrıcalıklı bir tasarım ürününü ekleyebilmektedir. Dolayısıyla,
yukarıda sunulan tipolojiyi, mücevher tasarımının karmaşık yapısını daha kolay
anlamamıza ve sektör için başarı şansı yüksek bir politika çerçevesi geliştirmemize
yardımcı olabilecek bir şablon olarak değerlendirmek mümkündür.
Bu tipoloji ışığında ele alındığında, İstanbul’da kuyumculuk sektörünün marka gücü
yüksek üç kategori olan “kurumsallaşmış butik tasarım”, “ayrıcalıklı tasarım” ve
“konfeksiyon tasarım” kulvarlarında kayda değer bir başarı yakaladığını ve uluslar arası
işlenmiş altın piyasasında kendini kabul ettirecek ölçüde bir rekabet gücüne erişmiş
olduğunu görmekteyiz14. Ancak sektörün firma sayısı bakımından büyük bir kesiminin
taklit tasarım yapan atölyelerden oluştuğu ve marka gücü düşük diğer iki kategoride
(bağımsız butik tasarım ve işporta tasarım) hazırlanan ürün/tasarımların piyasa ile buluşma
kanallarının yetersiz olduğu göz önüne alındığında, İstanbul kuyumculuk endüstrisinin
genel anlamda, düşük katma değerli taklit tasarımlar yapan ve ne yazık ki ara malı (veya
montür) üreten bir sektör görüntüsü çizdiğini görmekteyiz.
http://www.istanbulkulturenvanteri.gov.tr/files/yayinlar
MÜCEVHER TASARIMI VE
KUYUMCULUK
Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri
Sektörel Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN
Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi
Parlaklik, kesim, renk, berraklik… Pırlanta Nasıl Secilir?
Diamonds are a girl’s best friend! ‘Gentelmen Prefer Blonds’ filminde Marilyn Monroe’yla özdeşleşen bir şarkı, muhteşem bir sahne… Klişe bir düşünce olsa da, erkekler nasıl sarışın tercih ediyorsa kadınlar da pırlantayı seviyor galiba! Ne var ki pırlanta almak çok kolay değil. Sadece maddi anlamda değil; pırlantanın kalitesinin tartılması ve doğru kesime karar verilmesi de oldukça zor.
Hazır düğün, nikah mevsimi gelmişken Pudra.com olarak pırlanta seçmenin inceliklerine değinelim, bilgileri tazeleyelim istedik… Neymiş şu meşhur ‘C’ler?
Pırlanta seçerken dikkat edilmesi gerekenler hususunda yabancı kaynakların işaret ettiği 5 C’li bir sistem var: Carat, Color, Clarity, Cut ve Certificate… İngilizce isimlerini de veriyoruz çünkü bunlar bir nevi standart; pırlanta alırken elinizdeki taşı hangi kriterlere göre değerlendirmeniz gerektiğini belirleyen maddeler. Yani karat, renk, berraklık, kesim ve sertifika…
1)Karat: Bir pırlantanın ağırlığı karatla ölçülüyor. Bir karat, bir gramın 5te biri kadarına geliyor ve 100 puana bölünüyor. Mesela çeyrek karat, 0.25 ağırlığında bir pırlanta anlamına geliyor. Ağırlık ve büyüklük aynı şey demek değil. Aynı karattaki iki pırlanta, renk ve berraklığa göre farklı fiyatlara sahip olacaktır. Büyük demek en iyisi ve pahalısı demek anlamına kesinlikle gelmiyor… Karatı düşük bir pırlanta diğer özellikleri üstün gelirse karatı daha yüksek bir tek taştan daha değerlidir.
2) Renk: Pırlantanızın değerinin en önemli göstergelerinden biri rengidir. Kaliteli bir pırlanta, eğer özelliği renkli bir taş olması değilse renksiz ve şeffaf görünümlü olmalıdır. Renksiz, temiz pırlantalar bu nedenle en pahalı olanlarıdır. Kalite düşmeye başladıkça pırlanta sarımsı, kahverengiye kaçan bir renk görülür. Test etmek için pırlantayı beyaz bir zemin veya kağıt üzerine koyarak yeterli ışıkta yandan bakabilirsiniz. Bir de renkli pırlantalar var; mavi, pembe, kırmızı gibi. Fiyatlar renkli pırlantalarda oldukça yüksek olabiliyor ancak en pahalıları genelde tamamen renksiz ve berrak olanlar. Renk skalası, GIA (The Gemological Institute of America) kreiterlerine göre D’den başlayıp (en kalitelisi) Z’ye kadar gidebiliyor (sarı, kahverengi). H derecesini geçmemesi tavsiye edilir.
3) Berraklık: Bu kriter, pırlantanın ne kadar lekesiz olduğunu ölçer. Üretim sürecinde, pırlantanın içinde karbon parçaları oluşur. Bu parçaların yarattığı kesikler yerleşir. Berraklık, karbon ve kesik miktarına ters orantılı olarak belirlenir. Ne kadar az karbon ve kesik, pırlantanız o kadar değerlidir. Bu kriterde birkaç farklı seviye bulunuyor.
FL, IF: Kusursuz pırlanta…
VVS1, VVS 2: Çok hafif izleri olan pırlanta,VS1, VS 2: Az miktarda leke vardır ve çıplak gözle görülemez.
SI1, SI 2: Çıplak gözle görülebilen, az miktarda leke vardır.
I1, I2, I3: Lekeli. Bu taşlar gözle görülür derecede parlaklığını yitirmiştir.
4) Kesim: En klasiği ve popüleri yuvarlak baget kesim olmak üzere kare, oval (markiz), damla ve kalp şeklinde pırlantalar bulunmaktadır. Aslında pırlantanın doğal şeklinden ziyade kesim biçimini ifade eder. Bu konuda da çeşitli uluslar arası kriterler bulunuyor. En iyi kesimli pırlantalar; en mükemmeli ve pahalısı 0 olmak üzere 0’dan 10’a belirli bir aralıkta seyrediyor (American Gem Society).
5) Sertifika: Pırlantanızın karnesi, pasaportu, kimliği; yukarıda saydığımız tüm kategorilerin dökümünün olduğu, pırlantanızın sertifikası büyük önem taşır. Burada pırlantanızın hangi uluslar arası kuruluş tarafından onay gördüğü, renk ve berraklık derecesine dair bilgiler bulunur. En popüler enstitüler arasında; GIA (Geological Institute of America), IGI (International Gemological Institute) ve EGL (European Gem Laboratories) bulunmaktadır.
Pudra.com'
22 Mayıs 2013 Çarşamba
Yuzuk Uretimi
Yüzük Üretimi
- Üretimde gerekli olan araç-gereçler hazırlayınız.
- Önceden hazırlanan kalıp yardımıyla modele uygun desen aktarma işlemini
(çizim, isleme vb.) yapınız. (Şekil 3.6)
Kaynağı yapılan yüzük kolunun yan ve üst yüzeylerinin tesviyesini yapınız.
Yüzüğün üst yüzeyi kullanılacak taşa uygun şekilde düzeltiniz (yuvarlak veya
oval olacak şekilde düşününüz).
¾ 2 nu. lu taş yuvası için 100 mikronluk teli tavlayınız ve silindir makinesinde 50
mikrona düşürünüz. Elde ettiğiniz telden kullanılacak taşın çevresine uygun
olarak kesiniz (Şekil 3.8).
(T.C.MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Yuzuk Uretimi (halka yuzuk)
Yüzük Üretimi (halka yüzük)
Gerekli Malzemeler
- Üretilecek yüzüğün tasarım resmi
- Üretimde kullanılacak gümüş veya pirinç malzemeler (plaka veya tel)
- Desen aktarma araç-gereçleri
- Şekillendirme araç- gereçleri (delme, kesim, kaynak, yüzük ölçüleri, eğeleme
vb.).
• Yüzük üretimi için gerekli malzemeleri temin ediniz.
• Yüzük üretimi için 300 mikron teli silindirde dört köşe çekerek yüzük
kolu ölçüsünde kesiniz. Düzeltme işlemlerini yaparak teli tavlayınız ve
yuvarlatarak uç uca kaynatınız. Kaynaklama işleminden sonra demir malafada
tokmakla düzeltiniz (tel yerine levhadan kesim yaparakta yüzük kolu
yapabilirsiniz). (Şekil 2.1)
Madde I.
Şekil 2.1: Yüzük kollarının hazırlanması
• Aynı telden aynı şekilde ikinci bir yüzük kolu hazırlayınız. Yüzük
kolunun alın kısmından eğeleyerek kalınlığını bir miktar inceltiniz (Tel yerine uygun
ölçüde levha kullanarak eğelemeye gerek kalmadan yüzük kolunu elde
edebilirsiniz).
• Yüzük kolu kesitinde ve ölçülerinde yedi adet montür parçası hazırlayınız
ve yüzük kollarından birisine kaynatınız (Şekil 2.2).
Şekil 2.1: Kontür parçalarının hazırlanarak kaynatılması
• Montürlerin kaynağından sonra ikinci yüzük kolunu montürlerin üzerine
koyunuz ve kaynağını yapınız. Kaynak işleminden sonra montür parçalarının
tesviyesini yaparak fazlalıkları eğeleyiniz, (Şekil 2.3).
Şekil 2.2: Üst yüzük kolunun kaynatılması
MEGEP
Dunyanın en büyük islenmemis zumrudu
Top Ad 728x90
Video
Visitors
Bu Blogda Ara
Vertical2
Pırlanta Hakkında Herşey
Pages - Menu
Popüler Yayınlar
-
Pırlanta Sarrafı- Pırlanta Hakkında Herşey-Titanik Filminde adı geçen “Okyanus’un Kalbi: Mavi Elmas” II Abdülhamit hana aitti. Yıllarca sa...
-
Türk mücevherciler taş için ne diyor? SABAH- METE BOYBEYİ (Boybeyi Mücevherleri Yön. Kur. Bşk.) KALİTELİSİ NADİRDİR Siyah pırlant...
-
Mozanit pırlanta taklidi midir yoksa pırlantaya eşdeğermidir? 1. Mozanit pırlanta taklidi midir yoksa pırlantayı temsil mi eder? Ce...
-
En Saf Altin Nedir ? Ayar ve Milyem Hesabi AYAR VE MİLYEM Ayar ve Milyem Hesapları Kuyumculukta kıymetli metaller saf hâlde ...