Elmas üreticisi bir ülke olmamasına karşın Türkiye’de pırlanta pazarı son 10 yılda büyük gelişme göstermiş, dünyaya oranla daha hızlı bir büyüme trendi göstermiştir.
Elmas üreticisi bir ülke olmamasına karşın Türkiye’de pırlanta pazarı son 10 yılda büyük gelişme göstermiş, dünyaya oranla daha hızlı bir büyüme trendi göstermiştir. Türk mücevher üreticileri, kendine has işçiliği ve yapmış olduğu yatırımlarla öne çıkmış, dünya markalarının arasına girmeyi başarmıştır. Türkiye pırlantalı mücevher pazarının perakende satış değerinin 1.5 milyar dolara yaklaştığı tahmin edilmektedir.
Kuşkusuz elmas üreticisi olmayan bir ülkede pırlanta sektörünün rekabet koşulları da ağırdır.
Dünya mücevher sektörünün en büyük oyuncusu De Beers, dünya ham elmas madenlerinin yüzde 90’ına yakın bir kısmını elinde bulundurmaktadır. Bu anlamda dışa bağımlı olan sektörün sıkıntıları bununla da sınırlı değildir. Mücevher üzerinden uygulanan yüksek ÖTV oranı, üreticiyi oldukça zor durumda bırakmaktadır. Dünyanın birçok ülkesi pırlantayı, bir tüketim maddesi olarak değil, likiditesi olan bir tasarruf yöntemi olarak değerlendirmektedir. Türkiye’de ise pırlantaya lüks tüketim uygulaması yapılmakta ve yüksek oranda ÖTV alınmaktadır.
Türkiye, altın takı ve mücevher ihracatında dünyanın sayılı ülkeleri arasında yerini almıştır. Türkiye, dünya sıralamasında İtalya ve Hindistan’dan sonra üçüncü sırada yer almaktadır.
Rakamlarla Pırlanta Sektörü
• Dünya üzerinde yıllık 13 milyar dolar civarında ham elmas üretmekte.
• Dünya pırlanta mücevher pazarı 68 milyar dolarlık bir bakiyede.
• Türkiye’de pırlanta pazar büyüklüğü 1 milyar doların üzerinde
• Pırlanta pazarının %35’i iç satış, %65’i ihracattan oluşmakta.
• Türkiye’de pırlanta satışları 4 yıl içinde 2 kat artış gösterdi.
• 2006’da Türkiye 10 milyon dolarlık elmas ithal etmiş.
• Alınan kayıtlara göre; ithalatın %99’u kayıtdışı.
Türkiye’nin bu gelişimi göstermesindeki en önemli unsur markalaşmadır. Üretici pek çok firma kendi markalarını oluşturma ve mağazalaşma yolu ile dünyaya açılmakta, lüks tüketimin önemli merkezlerinde mağazalar açmaktadır. Bu noktada kültürel mirasımız, tasarım gücü ve Türk el işçiliğinin farkı da önem kazanmaktadır. Marka yatırımı ve mağazalaşma ile birlikte tasarım gücünün ortaya koyduğu koleksiyonlar, Türkiye’nin pırlanta alanında hızlı büyümesinin önemli etkenleridir. Reklam ve tanıtım çalışmalarının son yıllarda oldukça artması ve etkin hale gelmesi Türk halkının alışkanlıklarında da değişiklikler yaratarak talep artışını sağlamıştır. Özellikle 2008 yılına kadar Türkiye’de faaliyet gösteren, dünyanın en büyük ham elmas tedarikçisi De Beers’in pazarlama kolu Diamond Trading Company’nin (DTC, Pırlanta Bilgi Merkezi), Işık Seli Bilezik, 2000 Damgalı Pırlantalı Mücevher, Uğurlu Pırlantam, Tria ve Lava konseptleriyle Türk reklam pazarında ağırlığını hissettirmesi sektörü oldukça hareketlendirmiştir. Pırlantaya duygusal anlamlar yükleyen bu kampanyalarla birlikte birçok firma kendi ölçülerinde çeşitli çalışmalarla pırlanta pazarından pay alma yarışında “ben de varım” demiştir.
Kuşkusuz elmas üreticisi olmayan bir ülkede pırlanta sektörünün rekabet koşulları da ağırdır.
Dünya mücevher sektörünün en büyük oyuncusu De Beers, dünya ham elmas madenlerinin yüzde 90’ına yakın bir kısmını elinde bulundurmaktadır. Bu anlamda dışa bağımlı olan sektörün sıkıntıları bununla da sınırlı değildir. Mücevher üzerinden uygulanan yüksek ÖTV oranı, üreticiyi oldukça zor durumda bırakmaktadır. Dünyanın birçok ülkesi pırlantayı, bir tüketim maddesi olarak değil, likiditesi olan bir tasarruf yöntemi olarak değerlendirmektedir. Türkiye’de ise pırlantaya lüks tüketim uygulaması yapılmakta ve yüksek oranda ÖTV alınmaktadır.
Türkiye, altın takı ve mücevher ihracatında dünyanın sayılı ülkeleri arasında yerini almıştır. Türkiye, dünya sıralamasında İtalya ve Hindistan’dan sonra üçüncü sırada yer almaktadır.
Rakamlarla Pırlanta Sektörü
• Dünya üzerinde yıllık 13 milyar dolar civarında ham elmas üretmekte.
• Dünya pırlanta mücevher pazarı 68 milyar dolarlık bir bakiyede.
• Türkiye’de pırlanta pazar büyüklüğü 1 milyar doların üzerinde
• Pırlanta pazarının %35’i iç satış, %65’i ihracattan oluşmakta.
• Türkiye’de pırlanta satışları 4 yıl içinde 2 kat artış gösterdi.
• 2006’da Türkiye 10 milyon dolarlık elmas ithal etmiş.
• Alınan kayıtlara göre; ithalatın %99’u kayıtdışı.
0 yorum