Pages - Menu
▼
9 Mayıs 2013 Perşembe
Türkiye’de kuyumculuk piyasası- Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN
Türkiye’de kuyumculuk piyasasını konu alan araştırmalar, sektörün tarihsel gelişim
sürecinde ortaya çıkan ikili iç piyasa yapısının günümüzde de varlığını
sürdürdüğüne işaret etmektedir. Bilgin’e göre geleneksel müşteri, altın takının yatırım
değerine daha fazla önem veren, düğün ve nişan gibi sosyal gerekleri yerine getirmek
amacıyla takı satın alan kesimi temsil etmektedir. Bu grupta yer alan bireyler kuyum
ürünleri alırken ileride nakit paraya dönüştürülme olasılığını göz önünde tutarak en az
değer kaybedecek, işçilik değeri en az olan ürünleri tercih etmektedir. Diğer taraftan, takıyı
süslenme amacıyla alan ve bir itibar aracı olarak gören tüketiciler ise markalı ürünlere
yönelmektedir (Bilgin, 2006).
Güngör ve Özdemir’in (2009) bulguları da bu durumu doğrular niteliktedir. Buna göre
çalışan bayanların kuyum ve mücevher eşyası tüketim tercihlerini beş temel faktör
belirlemekte ve üretici firma adı %30’luk bir oranla bayanların takı tercihlerinde aradıkları
nitelikler arasında ilk sırayı almaktadır. Takıda kullanılan taş, takının modeli ve ayarı
sırasıyla ikincil öneme sahip özellikler arasında değerlendirilirken, fiyat %8’lik bir önem
derecesi ile bu beş faktör arasında sonuncu sırada gelmektedir.
Kuyumculuk sektöründe takı ve aksesuar markalarına ilişkin 2008 yılında yapılan bir
başka araştırma ise Türkiye’de kuyumculuk sektörünün tüketim ucuna ilişkin önemli
ipuçlarını ortaya koymaktadır (Sibermetrik, 2008). Buna göre, altın mücevher alanında
marka adı belirtilmeksizin ilk akla gelen firmaların başında %19.8 ile Altınbaş, %16.9 ile
Atasay, %6.2 ve %3.5 ile Goldaş ve Gold gelmektedir. Araştırma sonuçlarına göre, altın
mücevher tüketiminde en sık kullanılan ürün %22.2 ile yüzük, %12.3 ile küpe, %11.7 ile
22 ayar bilezik gelmekte iken, araştırmaya katılanların yaklaşık %45’i yılda en az bir kez
altın ürünü satın aldıklarını belirtmişlerdir. Araştırmada ödeme biçimi olarak tüketicilerin
önemli bir bölümünün (%90.2) alışverişlerinde nakit para kullandıkları ortaya konmuştur.
Bununla birlikte, araştırmaya katılanlar arasında kentte oturan 20 yaş ve üzeri kadın
nüfusun yaklaşık %60’ı satın aldığı markayı 5 yıl ve daha uzun bir süredir tercih ettiğini
belirtmişlerdir.
KAYNAK:MÜCEVHER TASARIMI VE
KUYUMCULUK
Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri
Sektörel Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Yiğit EVREN
Yıldız Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi
Şehir ve Bölge Planlama Bölümü Öğretim Üyesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder